esmaspäev, mai 14, 2007

Nõrgemate abistamise süsteemid.


Viimase xdreami valguses on palju kära tõusnud sellest, et tiimid ei tee omavahel eriti koostööd. See tähendab tiimi siseselt. Pigem on tegemist koos (üksteise läheduses) liikumisega, mitte üksteise liikumise toetamise ja tiimi edasi liikumisega. Ütleme nii, et oli ka enne plaanis, kuid nüüd sai mõõt täis ja tegin natuke vedamise süsteemide alast uuringut. Ja kuna ma pole kade, siis palun, tulemust võite ise lugeda.

Vedamist võib kasutada pea kõigil aladel. Koos kanuus istudes muidugi pole asjast kasu, kuid jooksmine, rattasõit, rullitamine ja muu selline kulgemine on täiesti õiged kohad, kus saaks aeglasemaid liikmeid abistada.
Jooksu ja rullimise peal on lihtne, tuleb lihtsalt võtta üks kumminöör (bungee cord). mõlemasse otsa aasad ja siis vstavalt vajadusele seda kuskile kinnitada või lihtsalt käevahel hoida. Optimaalne pikkus oleneb loomulikult alast, maastikust ja isiklikest eelistustest, kuid pakuksin kummi venimisalaks 0,5-4m
Keerulisemaks läheb süsteem aga siis, kui tegemist on rattasõiduga. Kiirused on suuremad, käed peavad juhtrauast kinni hoidma, nöör peab olema avarii korral kiirelt lahti päästetav ja kindlasti peab olema süsteem nii ehitatud, et vabalt tolknev nööriots ei saaks ratta ega käiguvahetuse vahele kinni jääda. Viimane oleks kindlasti väga valusa lõpptulemusega.

Internet on meie sõber, seega ilmestan oma juttu mõningate linkidega laias maailmas leitud saitidele. Lahendusi on erinevaid ning õige variandi leidmiseks tuleks ikka kõiki natuke piiluda. Laias laastus jagunevad süsteemid kaheks.
  1. Sadulatoru küljest kummi ja turvatoruga variandid
  2. Vedruga pooli peal oleva nööri variandid.
Esimese musternäidised on siin ja siin. Ise peab ainult vaatama, missugust toru kasutada, et oleks piisavalt kerge ja jäik ning millist kummi kasutada, et oleks piisava venivusega. Ka toru pikkus on tähtis. Ühest küljest peab olema piisavalt pikk, et minimiseerida nööri veosüsteemi takerdumise ohtu ning teisalt jälle võimalikult lühike, et mitte välja näha nagu õngitsema minev jorss.
Teise puhul on mingi mehhanism, kus vedruga rulli peal nöör ning otsast lahti lastes jookseb nöör ise rulli peale tagasi ilma, et oleks nööri kodaratesse ja käiguvahetaja vahele sattumise ohtu. Kõige levinum abivahend sellise süsteemi puhul on tavaline ise tagasi tõmbav koera jalutusrihm. Ja selle kasutust saab vaadata siit.

Ja siis tuleb veel otsustada, et kuidas kinnitada nööri teine ots veetava ratta külge.
  • Võib kinnitada rattale lenksu või stemmi või raami esiotsa külge mingi konksu, kuhu taha siis aas panna. Lahti võtmiseks peab aga selle ka sealt konksu otsast ära võtma. Aitab, kui orgunnida mingi nupuga avatav konks, aga see läheb vist juba keeruliseks.
  • Võib nati suurema aasa panna ümber lenksu stemmi taha või muidu võimalikult keskkoha lähedale. Lahti laskmine on pikem ja keerulisem ning avariiolukorras kindlasti ei toimi.
  • Panna aas lenksu alt ümber stemmi otsa. tundub olema hea variant, sest nii kinnitamine kui ka lahti laskmine on vaid krahmamise küsimus. Küll aga ei püsi selline kinnitus hästi igasuguse stemmi otsas.
  • Kumm tuua lenksu alt ja ümber juhttoru ning otsa hoida käes. Peale panemine on nati keeruline, kuna peab lenksu alt sudima ja vajab lahtiste kätega sõitmist või kahe käe head koostööd. samas on lahti laskmine kõige lihtsam. Sellise variandi puhul ei tohi veetava otsas olla mingit sõlme ega aasa, sest see võib tahtmatult kuskile takerduda.
  • Ja loomulikult võib kummi kohe stardis lenksu külge siduda, kuid see vist pole see mida me ühelt healt süsteemilt otsime :)


Kindlasti loe ka järgmisi lehti ehk on mingit tarkusetera kõrva taha panna.
http://www.pdxadventureracer.com/node/view/375
http://www.adventureracingzone.com/forum/viewtopic.php?t=560&highlight=

Ehk oli abi.
Mina igaljuhul vaatan midagi järgmisek etapiks valmis.

1 kommentaar:

Anonüümne ütles ...

Tubli töö! Tänud!