esmaspäev, märts 16, 2009

Päästevõistuse järelkaja

Kõigepealt ütlen, et võistlus on läbi, kohad jaotatud ja olgu see tulemus õiglane või mitte, enam mingit muudatust ei toimu ja ei pretendeerigi sellele. Muideks õnnitlused kõigile võitjatele.

Ametlikud tulemused: JK alpiklubi lehel
Ja pildid sealsamas.

Siinkohal aga tahasin ära tuua oma nägemuse asjade kulgemisest ja probleemidest öise päästetööde korralduslikust, kontrollivast ja täidesaatvast poolest. Ma pole oma eluaastatelt just väga kopsakas ja pole kõrgmäestike kogemust, ega ütlegi, et olen tark ja osav, aga siiski on mul omad kogemused ja oma arvamus ja pole omast arust just väga mõistmatu loom. Ja suhtumine, et vanemal/kogenumal on alati õigus ei pruugi igas kontekstis vett pidada.

Kõigepealt peab raudselt eraldama kaks erinevat tahku. Reeglistik ja selle täitmine ning nn. "best practice" ehk siis kuidas peaks mägedes neid tegevusi tegelikult tegema. Võistlustel on kõige aluseks esimene pool, mägedes aga teine. Ükskõik kuidas ka vaadata, ei saa teha võistlusi, kus pole reegleid.

Reeglite poole pealt oli meil juhend, mille ma muideks läbi töötasin ja mille järgi toimisin.
Probleemi tekitavaks manöövriks oli siis laskumine, mille meie tiim lahendas alla laskmisega (julgestuse koha pealt samaväärne alla ronimisega, mis oli juhendi järgi lubatud). Ja ei tasu tulla ütlema, et teise koha peal juhendis ei olnud seda mainitud, sest see näitab ainult juhendi lugemise ja koostamise oskamatust. Ma ei näita kellegi peale näpuga, aga nädalavahetuselt lihtsalt otsiti mingit punkti, millega meie kohtunikele ootamatut tegevust keelustada. See selleks.

Punkt, mida meile ette heideti:
"Võistlejad laskuvad fikseeritud laskumisköiel kaheksa, karabiinpiduri või dülfriga ja ülemise julgestusega".

Ma ei tea küll kõikide tiimide kohta öelda, kuid tõenäoliselt kõik või vähemalt enamus oleks pidanud selle punkti järgi samad trahvid saama. Nimelt ei mahu siia kirjelduse alla tugiköiel laskumisvahendi ja haaravaga laskumine. Seega ühe ja sellesama juhendi punkti järgi anti ühele tiimile 40 minutit, aga teised pääsesid puhtalt.

Ahjaa, jutt, et sellist asja pole varem tehtud ja pole kindlasti lubatud on jama. Kaks aastat tagasi, kui olid eelmised jääpäästmised, oli mul käitumisjuhistes (oma lahtikirjutatud tegutsemisjuhis, kes, mida, millal ja millega teeb) täpselt samasugune laskumismeetod välja mõeldud ning arvata on, et me selle ka ellu viisime. Tol korral ei mäleta, et oleks mingit suurt kära tõusnud. Aga eks sellest on ka tükk aega möödas ja kes seda enam mäletab eks...

Tegelikult harjutasime esimesel treeningul ka meie seda laskumisvahendi ja haaravaga laskumist, aga hilisemal (igaksjuhuks veelkordsel) juhendi läbitöötamisel osutus see keelatud tegevuseks ja otsustasime võistlusel kasutatud meetodi kasuks. Julgestuse koha pealt on need pea sarnase riskitasemega, sest mõlemal juhul on kandjaks üks köis. Tõsi siinkohal võib vaielda valitud kiiruse/turvalisuse suhest, aga allalaskmise kiirus valitakse niikuinii vastavalt olukorrale ja seda me ka tegime. Pluss veel see, et meie meetodi puhul tegeleb kõigi turvamisega üks inimene ja ühte sedasama liigutust ja süsteemi kasutades on vea tegemise tõenäosus väiksem, kui sedasama liigutust teevad 4 erinevat inimest. Kumma meetodiga tiim kiiremini alla saab ei ole eriti oluline, sest need on antud aja raamides suht samaväärsed.

Aga ise olime enda sooritusega rahul ja eesmärk hea aeg saada sai täidetud. Järgmine tuli mälu järgi 15 minutit hiljem. Tulemus kokkuvõttes ei tulnud küll nii hea, aga see polnud meie teha ja elame selle üle.

P.S. Loodetavasti ei võta keegi midagi isiklikult. Mul pole midagi kellegi vastu, vaid aegajalt kui ma olen etteantud reeglite järgi õigesti käitunud, siis eeldan ka vestluskaaslaselt kaasamõtlemist ja selgitus/arutlusvõimet, mitte stampidesse kinni jäämist. Ja küsimustele vastus a'la "Nii lihtsalt tehakse ja kõik." ei ole normaalne. Ainuke sisulist asja puudutav vestlus toimus hiljem lõkke ääres, kus selgus, et ühte köit kasutada on igaljuhul vale ja reaalses elus peab kasutama vähemalt kahte köit. (Halloo kohtunikud...) Järgmisel korral katsume siis teistmoodi.

1 kommentaar:

Anonüümne ütles ...

Juhendite osas tulekski ennast häälestada nii, et need polegi meie alpinismitehnika jm taolistel võistlustel kuigi täpsed, keegi ei jõua neid perfektseks ajada, detailid täpsustuvad alles raja tegemisel (mitte et antud olukord väike detail oleks), juhend aga peaks enamasti tutvumiseks juba palju varem valmis olema. Vähemalt mina olen sellise suhtumise omaks võtnud. Sarnaseid olukordi nagu teil on varemgi olnud. Kui meie võistkonnaga aru pidasime, siis ei üritanudki juhendi järgi täpset plaani paika panna, juhend oli ju üks ühele 2007. aasta juhendiga, selge, et võistlus samamoodi ei kulge. Igal võistlusel on reeglid ja piirangud rajatutvustusel üle räägitud, seekord muutis üle rääkimine originaaljuhendit. Ja mitte mõnes üksikasjas. Meditsiini osa ei olnud ka enne võistlusi mainitud, oleks võinud öelda, et ma ei tee seda kuna juhendis pole kirjas ja raiskab mõttetult aega. Huvitav oli see, et meditsiini osa trahve ei arvestatudki aegade kokkuvõttes, eks näeb kas need protokolli ilmuvad.
Teemast vähe kõrvale kaldudes: viimati tekitas kerget hämmingut jäätorni raskusronimine, kus mõõduvõtmine käis lõpuks aja peale ilma et ajast oleks juhendis peale kontrollaja juttugi. Ruslan, kes ronis kvalifikatsioonis lubatud aja sees toppi näiteks ei pääsenud finaali, sest ta oli liiga aeglane. Kui vaidlus ei anna tulemust, siis tulebki kohtunike otsusega leppida. Finaalis sama aegade laks, läks kiirusronimiseks kätte ära. Superfinaalide jaoks poleks ju aega kah jagunud. Aga see selleks.
Kui tahta täpseid reegleid, siis tuleks käia kaljuronimisvõitslustel, seal kulgeb kõik väga konkreetselt.
Meie punti ju ei lastud paarisronimisele, kuigi teistel võistlejatel polnud selle vastu midagi (olgu, kõigi arvamust tegelikult ei kuulnud). Joosu helistas veel pühapäeva hommikul, küsis, kas võistleme ka. Kuulnud, et enam ei lasta võistlema, küsis ta, kus see kirjas oli, et hilineda ei tohi. Ei olegi kõike kirjas, peab ise distsipliini pidama. Mitte, et ma selle koha pealt ise kuidagi eeskujulik oleks.. üritan lihtsalt ennast aegamööda parandada.
Mis veel teie sooritusse puutub, siis allalaskmise nimetamine allaronimiseks on küll naljakas. Ei olnud teil ju tegemist ronimisega. Oli kuidas oli, aga mägedes sa ikka ju sellisel viisil inimesi alla ei laseks? Ilmselt mitte, sa ju kirjutasid kah, et võistlused ja tegelik praktika on väga erinevad, mis tõesti nii ka on. Enda soorituse kohta võiks öelda, et vaest kanderaamil lamajat kohtlesime küll halvasti, reaalselt ei tuleks selline väntsutamine kõne allagi.
Ilma trahvideta aeg oli teil küll väga kõva. 40 minti trahvi tekitas hämmingut. Enamasti on ju nii, et vea märkamisel lastakse parandada, aga teil hakati alles hiljem selgitamisega tegelema. Võiks ju ka nii võtta, et sisulise poole pealt on üks viga tehtud, nagu koolis arvestatakse teinekord õigekirjavigu korduva veana. Samas, päris nii ka ei saa, siis võiks hunniku karabiine alla loopida ja öelda, et üks-sama korduv viga ja ainult üks trahv.
Kokkuvõtteks, teie võistkonda ma ei kaitse ega laida. Oli nii ja naa. Kordan aga seda, mis jooksu teemal JKA listist läbi käis: hea, et võistlusi korraldatakse ja saab harjutada. See on oluline.
PS võiks postituse lingi listidesse ka saata, kindlasti tahaks mõned veel kaasa rääkida.